Engaging Students in Higher Education and Faculty Development – Università di Padova

Engaging Students in Higher Education and Faculty Development

Scheda di sintesi dell’Unità di Ricerca dell’Università di Padova I

Monica Fedeli, Daniela Frison, Giovanni Grandi, Patrizia Garengo, Alberto Sardi

 

STATO DELL’ARTE

Nell’ambito del progetto PRIN Employability and Competences, l’Unità 1 dell’Università di Padova, ha esplorato alcuni nodi critici relativi alla higher education, alle strategie didattiche che la caratterizzano e alle sue connessioni con il mondo del lavoro. Un primo approfondimento è stato dedicato al framework tracciato dai documenti europei sul tema, entro il quadro della Strategia Europa 2020 e dell’Agenda di Modernizzazione del Sistema Europeo della Higher Education. Successivamente è stata esplorata la letteratura internazionale su learner centered teaching (Weimer, 2013), participatory education (Campbell & Burnay, 2005) e student voice (Seale, 2010), analisi che ha consentito di ampliare l’impianto teorico dell’indagine, focalizzando l’attenzione su comportamenti operativi e tecniche didattiche che il docente è sollecitato ad esercitare in aula per favorire l’engagement degli studenti, con particolare attenzione alla costruzione di un clima partecipativo e di condivisione (Weimer, 2013). Preziosa, inoltre, è stata l’esplorazione della letteratura sul personalized learning (Keefe & Jenkins, 2000; Peters, 2009; Waldeck, 2007). L’indagine, infine, ha inteso coprire un’ulteriore area particolarmente di attualità e focalizzata su University-Business Dialogue (European Commission, 2009; 2011; 2013) e work-related learning (Cooper, Orrell, & Bowden, 2010; Dirkx, 2011; Gardner & Barktus, 2004) e, dunque, sulle connessioni tra università e mondo del lavoro.

 

OBIETTIVI

  • proporre un quadro di riferimento circa la didattica partecipativa e learner-centered all’università
  • scattare una fotografia della didattica nell’università italiana
  • promuovere nuovi modelli di faculty development

 

METODO DELLA RICERCA

  • Analisi della letteratura
  • Analisi di strumenti di valutazione della didattica, nazionali e internazionali
  • A partire dall’analisi della letteratura, l’UdR Padova 1 ha messo a punto un questionario focalizzato sulle seguenti aree di indagine:
  1. Organizzazione dell’insegnamento;
  2. Creazione di un ambiente partecipativo;
  3. Metodologie e risorse di insegnamento e apprendimento;
  4. Feedback e Valutazione;
  5. Didattica e dialogo con il mondo del lavoro.

 

ANALISI ED ESITI DELLA RICERCA

Il questionario è stato somministrato tra febbraio e settembre 2015, agli studenti iscritti all’A.A. 2014/2015 all’ultimo anno della durata legale prevista per il loro corso. La ricerca ha coinvolto 3760 studenti, afferenti ai quattro Atenei di Padova, Firenze, Siena e Napoli Parthenope, a partire da un ammontare totale di circa 50.000 studenti.

Sulla base dei dati emersi è possibile delineare alcune aree strategiche: la didattica, l’adozione e la proposta di metodi e tecniche partecipative in aula, la valutazione e il feedback, il dialogo con le organizzazioni, aree da sviluppare secondo approcci più coerenti con dimensioni quali la partecipazione, la costruzione condivisa dei saperi, l’ascolto attivo degli studenti e il collegamento con le dimensioni professionali dei nostri corsi di studio. L’obiettivo da raggiungere è la costruzione e la proposta di molteplici opportunità di apprendimento sulla base dei bisogni e degli interessi degli studenti oltre che delle richieste del mondo del lavoro e delle organizzazioni.

Molteplici sono le strategie che il progetto Employability and Competences sta attivando su più livelli. Sono stati progettati e realizzati percorsi di faculty development che stanno proseguendo nell’Ateneo di Padova in modo sistematico e sul territorio nazionale. Sono in corso sperimentazioni condotte dai docenti nei loro insegnamenti. Gli esiti delle stesse costituiranno ulteriore materiale prezioso per ampliare la riflessione sulla didattica e promuovere l’avvio di azioni di sistema volte a definire una “via italiana” di faculty development.

 

 

 

English Version

STATE OF THE ART

As part of the PRIN Employability and Competences project, the University of Padua research team 1 explored some of the critical issues relating to higher education, its typical teaching strategies and its connections with the labour market.

The first phase looked at the framework outlined by the European documents on the topic within the Europa 2020 strategy and the European System of Higher Education Modernization Agenda. Subsequently, an exploration was made of the international literature on learner-centred teaching (Weimer, 2013), participatory education (Campbell & Burnay, 2005) and student voice (Seale, 2010). This analysis enabled an expansion of the theoretical base of the survey by focusing attention on the operating behaviours and teaching techniques that lecturers have to implement in the classroom to foster student engagement, with particular attention to building a participatory and sharing climate (Weimer, 2013). Exploration of the literature on personalized learning also yielded invaluable results (Keefe & Jenkins, 2000; Peters, 2009; Waldeck, 2007). Lastly, the survey set out to cover an additional area of particular current interest, namely university-business dialogue (European Commission, 2009; 2011; 2013) and work-related learning (Cooper, Orrell, & Bowden, 2010; Dirkx, 2011; Gardner & Barktus, 2004) and, therefore, the connections between university and the labour market.

 

GOALS

  • to propose a reference framework on participatory and learner-centred teaching at university
  • to take a snapshot of teaching in Italian universities
  • to promote new models of faculty development

 

RESEARCH METHOD

  • Analysis of the literature
  • Analysis of national and international teaching assessment tools
  • Stemming from its analysis of the literature, the Padua research team 1 created a questionnaire focused on the following fields of investigation:
  1. Teaching organization;
  2. Creation of a participatory environment;
  3. Teaching and learning methodologies and resources;
  4. Feedback and assessment;
  5. Didactics and dialogue with the labour market.

 

ANALYSIS AND RESEARCH RESULTS

The questionnaire was administered between February and September 2015 to students enrolled in A.Y. 2014/2015 in the final year of the legal duration of their course. The research involved 3,760 students, from the four universities of Padua, Florence, Siena and “Parthenope” Naples, out of a total count of around 50,000 students.

The emerging data enable some strategic areas to be outlined: didactics, the adoption and proposal of participatory methods and techniques in the classroom, assessment and feedback, dialogue with organizations, areas to develop according to more coherent approaches with dimensions such as participation, shared knowledge-building, active student listening and connection with the vocational elements of university courses. The end goal was to construct and propose many learning opportunities on the basis of the students’ needs and interests as well as the labour market and organizations’ requirements.

The Employability and Competences project is activating many strategies at different levels. Faculty development schemes have been designed and put into practice. These are continuing systematically at the University of Padua and throughout Italy. Lecturers are conducting experiments during their teaching. The results will provide further invaluable material to expand reflection on didactics and promote the start of systemic actions to define an “Italian way” of faculty development.

 

 

Bibliografia

Cook-Sather, A., Bovill, C., & Felten, P. (2014). Engaging students as partners in teaching & learning: A guide for faculty. San Francisco: Jossey-Bass.

Cooper, L., Orrell, J., & Bowden, M. (2010). Work integrated learning: A guide to effective practice. London: Routledge.

Cranton, P. (2006). Fostering authentic relationships in the transformative classroom. New Directions for Adult and Continuing Education, 109, 5-13.

Dirkx, J. M. (2011). Work-Related Learning in the United States: Past Practices, Paradigm Shifts, and Policies of Partnerships. In M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, & B. N. O’Connor (Eds.), The Sage Handbook of Workplace Learning (pp. 293-306). Los Angeles: Sage.

Shaikh, Z. A., & Khoja, S. A. (2012). Role of teacher in personal learning environments. Digital Education Review, (21), 23-32

Taylor, E.W., & Cranton, P. (Eds.). (2012). The handbook of transformative learning: Theory, research and practice. San Francisco: Joessey-Bass.

Waldeck, J. H. (2007). Answering the question: Student perceptions of personalized education and the construct’s relationship to learning outcomes. Communication Education, 56(4), 409-432.

Weimer, M. (2013). Learner-centered teaching: Five key changes to practice. Jossey-Bass.